Forskel mellem versioner af "Forside"

Fra Den Fælleskommunale Rammearkitektur
Skift til: Navigation, Søgning
(Hvordan finder jeg rundt?)
Linje 1: Linje 1:
 +
{{EAreol|
 +
Kstrategisk=[[Fælleskommunale Arkitekturmål]]| Kforretning= |Kinformation= |Kapplikation= |Kteknologi=[[Hændelsesdrevet arkitektur]]|
 +
Lstrategisk=[[Fælleskommunale Arkitekturprincipper]]| Lforretning= |Linformation= |Lapplikation=[[:Category:Byggeblok|Byggeblokke]]| Lteknologi=[[MOX]]|
 +
Fstrategisk= |Fforretning= |Finformation= |Fapplikation=[[:Kategori:Støttesystem|Støttesystemer]]|Fteknologi= |
 +
Sstrategisk=[[Enterprise arkitektur]]<br>[[Arkitekturstyring]]|Sforretning= |Sinformation= |Sapplikation=It-arkitekturrådet|Steknologi=
 +
}}
  
== Hvad er Rammearkitekturen? ==
+
==Formål==
 +
beta.rammearkitektur.dk er dels en introduktion til [[Rammearkitekturen]], dens baggrund og dens elementer, og dels en guide til hvordan [[Rammearkitekturen]] kan implementeres i praksis.
  
Den fælleskommunale rammearkitektur er de fælles rammer, vi sætter op for alle, der skal arbejde med kommunale processer og kommunal it. Det er populært sagt den spillebane og de spilleregler, der vil gælde for it til kommunerne fremover. Rammearkitekturen etableres som et fælles regelsæt for, at kommunerne kan opnå bedre, billigere, sammenhængende og forandringsrobuste it-systemer, leveret af et bredt udsnit af leverandører.
+
[[Rammearkitekturen]] er de fælles rammer, vi sætter op for alle, der skal arbejde med kommunale processer og kommunal it. Det er populært sagt den spillebane og de spilleregler, der vil gælde for it til kommunerne fremover. Rammearkitekturen etableres som et fælles regelsæt for, at kommunerne kan opnå bedre, billigere, sammenhængende og forandringsrobuste it-systermer, leveret af et bredt udsnit af leverandører.
  
Rammearkitekturen er den fælleskommunale vej til sammenhængende, fremtidssikret og effektiv it-understøttelse udviklet på et flerleverandørmarked. Dermed er Rammearkitekturen et vigtigt og afgørende element i forhold til det igangværende monopolbrud og for kommunernes digitale forretningsudvikling i de kommende år. Målet er, at kommunerne selv bliver herrer over, hvornår de forskellige it-systemer skal udskiftes/anskaffes, og hvem kommunerne får til at gøre dette. Digitalisering skal være et aktivt redskab til at understøtte kommunernes forretningsudvikling, og dermed indfri politiske og strategiske mål.
+
==Anvendelseseksempel==
Rammearkitekturen skal her være med til at sikre, at kommunernes it-landskab bygges med en åbenhed, der gør, at kommunerne reelt bliver i stand til at kunne vælge den bedste og billigste leverandør.
+
Implementering af et it-system kan sammenlignes med et byggeprojekt eksempelvis en skole – hvor der er en række forhold der skal være på plads, inden byggeriet kan påbegyndes.
 +
#Kommunens planer, visioner og forventninger skal indarbejdes, eksempelvis
 +
#*Er der langsigtede strategier projektet kan/skal understøtte, eks. tiltrækning af børnefamilier
 +
#*Demografisk udvikling: forventes der flere eller færre skolesøgende børn henover de næste årrækker
 +
#Infrastruktur
 +
#*Trafikale forhold, parkering
 +
#*Vand, varme, strøm og kloakering
 +
#Krav til selve bygningen
 +
#*Lovgivning, krav til isolering, sikkerhed, adgangsforhold
 +
#*størrelsen på klasseværelser, tilhørende faciliteter
  
== Hvad består Rammearkitekturen af? ==
+
Sådan er det også når kommunen skal indkøbe et nyt it-system, f.eks. et nyt skole it-system til brug for skolens administration og planlægning, kommunikation med elever og forældre, kommunikation med andre offentlige myndigheder etc.
 +
Her skal kommunen også sørge for, at kravmateriale og infrastruktur er på plads, inden udbud kan gå i gang, og kommunen vil her kunne hente hjælp i den Fælleskommunale Rammearkitektur på en række områder:
 +
#Opbygning af strategier og visioner
 +
#*Fælles for alle kommuner vedligeholdes en række guides til [[arkitekturstyring]] og [[fælleskommunale arkitekturprincipper|arkitekturprincipper]], der kan hjælpe med de helt overordnede mål
 +
#*Desuden oparbejdes et inspirations katalog over [[kommunale arkitekturprincipper]], hvor der er mulighed for dialog og diskussion, så den dybe tallerken ikke skal opfindes flere gange
 +
#Infrastruktur
 +
#*Centralt for Rammearkitekturen er [[:Kategori:Byggeblok|Byggeblokke]], som beskriver alle de fælles elementer, som kan genbruges og deles mellem løsninger
 +
#*Realiseringen af [[Støttesystemer]] og [[:Kategori:MOX agent|MOX agenter]] gør det muligt at disse elementer ikke udvikles forfra i hvert it-system, og at systemerne lettere kan tale sammen
  
Rammearkitekturens elementer kan deles op i tre overordnede områder:
+
Ligesom en samlet byplan understøtter byggeriet af en skole, er Rammearkitekturen kommunens beskrivelse af de krav og muligheder, der er fælles for alle kommuner, og den giver kommunen en fælles infrastruktur, som alle kommunens it-systemer kan trække på.
  
{|
+
==Navigation på siderne==
|[[:Category:Opgave|Opgaver]] beskriver de opgaver og handlinger kommunen har ansvar for.
+
===EA reolen===
Dette er borgernes umiddelbare relation til kommunen, herunder:
+
Overalt på sitet finder man en EAreol i toppen af siden, hvor der er refereret til andre sider, som er relaterede til den aktuelle side.
*Pasning af børn
+
Struktureringen ift. OIO EA, gør at man kan se om de enkelte sider beskriver emnet fra en forretningsmæssigt eller teknisk vinkel, og om der er tale om et overordnet konceptuelt niveau, eller et konkret fysisk niveau.
*Udbringning af mad
+
*Vejledning og rådgivning af borgerne
+
|[[Fil:RA-opgave.PNG|link=Kategori:Opgave|Borgernære opgaver]]
+
|-
+
|[[:Category:Proces|Processer]] beskriver den måde kommunen sikrer udførsel af opgaver, herunder
+
*Sagsbehandling<br/>
+
*Skemalægning<br/>
+
*Udbetaling
+
|[[Fil:RA-proces.PNG|link=Kategori:Proces|Kommunale forretningsprocesser]]
+
|-
+
|[[:Category:Byggeblok|Byggeblokke]] beskriver de logiske system-komponenter der muliggør effektiv og konsistent understøttelse af processer og kontakt til borgere, herunder
+
*Sag- og Dokument
+
*Klassifikation
+
*Organisation
+
*Person
+
|[[Fil:RA-byggeblok.PNG|link=Kategori:Byggeblok|Logiske byggeblokke]]
+
|}
+
  
== Hvordan bruges/implementeres Rammearkitekturen? ==
+
===Navigationsmenu===
Der er to grundlæggende ting en kommune skal gøre ifht rammearkitekturen:
+
Navigationsmenuen i venstre side bruges til at finde rundt i de overordnede emner - her er en kort introduktion:
*Arbejde med Byggeblokke
+
*Fælleskommunale rammer:  
*Styre kommunens arkitektur
+
 
+
Arkitekturstyring er basalt set den løbende planlægning og vedligehold af kommunens it-landskab. De principper der styres efter er fastlagt i kommunens strategiske forretningsmæssige mål. Styring foregår både på langt sigt ved at se på kommunens samlede it-understøttelse, og på kort sigt ved kvalitetssikring af it-projekter.
+
 
+
Det kommunale overblik kan være komplekst, da planlægningen afhænger af en række indbyrdes afhængige faktorer såsom: udbudsregler, kontraktforhold, teknologier, licenskrav, ressourcer og budget.
+
Der findes forskellige metoder til at anskue forholdet mellem forretning og it, den mest udbredte er at anskue 'enterprisen' dvs. den samlede billede fra kommunens vision og strategi over forretningsprocesser til det fysiske system.
+
  
 
Arkitekturstyring er strategi koblet med det muliges kunst  dvs. man får størst udbytte ved en pragmatisk tilgang til strategien, hvor man løbende forholder sig til bl.a. de økonomiske, ressourcemæssige og forretningsmæssige såvel som de tekniske aspekter.
 
Arkitekturstyring er strategi koblet med det muliges kunst  dvs. man får størst udbytte ved en pragmatisk tilgang til strategien, hvor man løbende forholder sig til bl.a. de økonomiske, ressourcemæssige og forretningsmæssige såvel som de tekniske aspekter.
Linje 50: Linje 50:
 
Gennemgående på siderne, kan man navigere ved hjælp af EA arkitekturreolen.  
 
Gennemgående på siderne, kan man navigere ved hjælp af EA arkitekturreolen.  
 
Her refereres til sider og beskrivelser der er relevante i forhold til den aktuelle side - nedenfor ses de enkelte indgangssider inden for hvert område i reolen.
 
Her refereres til sider og beskrivelser der er relevante i forhold til den aktuelle side - nedenfor ses de enkelte indgangssider inden for hvert område i reolen.
{{EAreol|
+
 
Kstrategisk=[[Fælleskommunale Arkitekturmål]]| Kforretning= |Kinformation= |Kapplikation= |Kteknologi=[[Hændelsesdrevet arkitektur]]|
+
Lstrategisk=[[Fælleskommunale Arkitekturprincipper]]| Lforretning= |Linformation= |Lapplikation=[[:Category:Byggeblok|Byggeblokke]]| Lteknologi=[[MOX]]|
+
Fstrategisk= |Fforretning= |Finformation= |Fapplikation=[[:Kategori:Støttesystem|Støttesystemer]]|Fteknologi= |
+
Sstrategisk=[[Enterprise arkitektur]]<br>[[Arkitekturstyring]]|Sforretning= |Sinformation= |Sapplikation=It-arkitekturrådet|Steknologi=
+
}}
+
  
 
Læs mere om arkitektureolen på [http://arkitekturguiden.digitaliser.dk/arkitekturreolen digitaliser.dk]
 
Læs mere om arkitektureolen på [http://arkitekturguiden.digitaliser.dk/arkitekturreolen digitaliser.dk]

Versionen fra 23. feb 2015, 12:58

Skabelon:EAreol

Formål

beta.rammearkitektur.dk er dels en introduktion til Rammearkitekturen, dens baggrund og dens elementer, og dels en guide til hvordan Rammearkitekturen kan implementeres i praksis.

Rammearkitekturen er de fælles rammer, vi sætter op for alle, der skal arbejde med kommunale processer og kommunal it. Det er populært sagt den spillebane og de spilleregler, der vil gælde for it til kommunerne fremover. Rammearkitekturen etableres som et fælles regelsæt for, at kommunerne kan opnå bedre, billigere, sammenhængende og forandringsrobuste it-systermer, leveret af et bredt udsnit af leverandører.

Anvendelseseksempel

Implementering af et it-system kan sammenlignes med et byggeprojekt – eksempelvis en skole – hvor der er en række forhold der skal være på plads, inden byggeriet kan påbegyndes.

  1. Kommunens planer, visioner og forventninger skal indarbejdes, eksempelvis
    • Er der langsigtede strategier projektet kan/skal understøtte, eks. tiltrækning af børnefamilier
    • Demografisk udvikling: forventes der flere eller færre skolesøgende børn henover de næste årrækker
  2. Infrastruktur
    • Trafikale forhold, parkering
    • Vand, varme, strøm og kloakering
  3. Krav til selve bygningen
    • Lovgivning, krav til isolering, sikkerhed, adgangsforhold
    • størrelsen på klasseværelser, tilhørende faciliteter

Sådan er det også når kommunen skal indkøbe et nyt it-system, f.eks. et nyt skole it-system til brug for skolens administration og planlægning, kommunikation med elever og forældre, kommunikation med andre offentlige myndigheder etc. Her skal kommunen også sørge for, at kravmateriale og infrastruktur er på plads, inden udbud kan gå i gang, og kommunen vil her kunne hente hjælp i den Fælleskommunale Rammearkitektur på en række områder:

  1. Opbygning af strategier og visioner
  2. Infrastruktur
    • Centralt for Rammearkitekturen er Byggeblokke, som beskriver alle de fælles elementer, som kan genbruges og deles mellem løsninger
    • Realiseringen af Støttesystemer og MOX agenter gør det muligt at disse elementer ikke udvikles forfra i hvert it-system, og at systemerne lettere kan tale sammen

Ligesom en samlet byplan understøtter byggeriet af en skole, er Rammearkitekturen kommunens beskrivelse af de krav og muligheder, der er fælles for alle kommuner, og den giver kommunen en fælles infrastruktur, som alle kommunens it-systemer kan trække på.

Navigation på siderne

EA reolen

Overalt på sitet finder man en EAreol i toppen af siden, hvor der er refereret til andre sider, som er relaterede til den aktuelle side. Struktureringen ift. OIO EA, gør at man kan se om de enkelte sider beskriver emnet fra en forretningsmæssigt eller teknisk vinkel, og om der er tale om et overordnet konceptuelt niveau, eller et konkret fysisk niveau.

Navigationsmenu

Navigationsmenuen i venstre side bruges til at finde rundt i de overordnede emner - her er en kort introduktion:

  • Fælleskommunale rammer:

Arkitekturstyring er strategi koblet med det muliges kunst dvs. man får størst udbytte ved en pragmatisk tilgang til strategien, hvor man løbende forholder sig til bl.a. de økonomiske, ressourcemæssige og forretningsmæssige såvel som de tekniske aspekter.

Arkitekturstyring

Hvordan finder jeg rundt?

Gennemgående på siderne, kan man navigere ved hjælp af EA arkitekturreolen. Her refereres til sider og beskrivelser der er relevante i forhold til den aktuelle side - nedenfor ses de enkelte indgangssider inden for hvert område i reolen.


Læs mere om arkitektureolen på digitaliser.dk


Udvikling af wiki'en